Filmoteka

wideo

Dyrektor festiwalu „notofest”: poziom hollywoodzki

Dyrektor festiwalu „notofest”: poziom hollywoodzki

W Suwałkach zakończyła się trzecia edycja festiwalu „notofest”. Zwycięzcą imprezy okazała się Maria Ornaf za film „Piołun”, drugie miejsce przypadło Filipowi Bojarskiemu za film „Wakacje”. Trzecie miejsce zajęła Nata Szada za film „Kwiat jednej nocy”. Nagrodę Publiczności otrzymała Milena Dutkowska za film "Bogdan i Róża". W jury konkursu zasiedli: Kinga Dębska, Marian Dziędziel oraz Arkadiusz Tomiak. Gościem specjalnym tegorocznej edycji „notofest” był Krzysztof Zanussi.

Gelner o „Legionach”: musztra i miłosny trójkąt

Gelner o „Legionach”: musztra i miłosny trójkąt

– Musieliśmy nauczyć się musztry, a po tych wszystkich zajęciach, w których machaliśmy szabelką, spotykaliśmy się z reżyserem i grzebaliśmy przy swoich postaciach oraz relacjach, jakie zachodzą w miłosnym trójkącie – mówi Bartosz Gelner, który w filmie „Legiony” wciela się w postać Tadeusza Zbarskiego. Produkcja jest współfinansowana przez Telewizje Polską.

„Tarantino zabiera nas do pałacu pamięci kinomana”

„Tarantino zabiera nas do pałacu pamięci kinomana”

– Ten film jest próbą zaproszenia widzów do spaceru po pałacu pamięci kinomana Quentina Tarantino. Zbudowanym z fragmentów i sekwencji filmowych i legend kina. Daje przyjemność obcowania z narracją, której wielką zaletą jest to, że się nigdzie nie spieszy – mówi o filmie „Pewnego razu… w Hollywood” krytyk filmowy Jakub Majmurek.

Kowalczyk o „Jak zostałem gangsterem…”: boję się swojej postaci

Kowalczyk o „Jak zostałem gangsterem…”: boję się swojej postaci

– To jest zawsze dla aktora bardzo ciekawa sytuacja, kiedy mierzy się z postacią, której sam się boi. Bardzo mi zależało, żeby bohater zapłacił cenę za swoje wybory. Żeby z filmu nie zrobiła się apoteoza okrucieństwa – mówi Marcin Kowalczyk, który zagra główną rolę w filmie „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”. Premiera w przyszłym roku.

Zwierzyniec po raz 20. zaprasza do dyskusji o filmach

Zwierzyniec po raz 20. zaprasza do dyskusji o filmach

Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu popularyzuje idee dyskusyjnych klubów filmowych. Podczas 20. edycji festiwalu przygotowano dla widzów ponad 300 projekcji podzielnych na 26 bloki tematyczne.

Jedyny festiwal filmowy odbywający się poza kinem

Jedyny festiwal filmowy odbywający się poza kinem

– To jest chyba jedyny festiwal filmów fabularnych w Polsce, gdzie ani jeden pokaz nie odbywa się w prawdziwym kinie. Wykorzystujemy potencjał Stoczni Gdańskiej i prezentujemy kino gatunkowe, czyli to, które przez inne festiwale jest pomijane – mówi Krystian Kujda, dyrektor artystyczny Octopus Film Festival.

TVP Kultura zaprasza na kino samochodowe

TVP Kultura zaprasza na kino samochodowe

Zapierające dech w piersiach pościgi, brawurowe pojedynki na czterech kółkach i wybitne kreacje aktorskie. Dla wszystkich miłośników kinematografii i motoryzacji organizuje Letnie Kino Samochodowe. Bezpłatne seanse rozpoczynają się w soboty o godzinie 21 na parkingu TVP przy ul. Jana Pawła Woronicza 17. Dla niezmotoryzowanych przygotowane są wygodne leżaki.

Dyrektor Nowych Horyzontów: zainspirowało nas ciało

Dyrektor Nowych Horyzontów: zainspirowało nas ciało

– Zainspirowały nas filmy, które mówią o ciele i stąd hasło tegorocznej edycji: „Kino, które dotyka”. Obok szalonego kina gatunkowe jest także miejsce na kino ultraradykalne i na przedziwne retrospektywy twórców, o których nawet studenci filmoznawstwa nie słyszeli – zapowiada 19. edycję wrocławskiego festiwalu Nowe Horyzonty jej dyrektor programowy Marcin Pieńkowski.

Reżyser „Piłsudskiego”: Marszałek miał stany depresyjne

Reżyser „Piłsudskiego”: Marszałek miał stany depresyjne

– Józef Piłsudski był bardzo silną osobowością, który miał rzadko opisywane przez historyków, bardzo istotne okresy w swoim życiu bardzo depresyjne. Umiejętność Marszałka stawania na nogi po dramatycznych porażkach jest zdumiewająca – mówi reżyser filmu „Piłsudski” Michał Rosa. W kinach od 13 września.

„Krew Boga” – recenzja („Tygodnik kulturalny”)

„Krew Boga” – recenzja („Tygodnik kulturalny”)

Wczesne średniowiecze. Na ostatnią pogańską wyspę, cudem uniknąwszy śmierci, dociera rycerz Willibrord. Okrutnie doświadczony przez los, lecz twardo stąpający po ziemi wojownik, już dawno zginąłby gdyby nie pomoc Bezimiennego – pełnego ideałów chłopaka, skrywającego przed światem prawdziwą tożsamość. Pomimo różnic w światopoglądzie i podejściu do religii, mężczyźni zostają towarzyszami podróży. „Krew Boga”, reż. Bartosz Konopka