Filmoteka

wideo

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Jutro albo pojutrze”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Jutro albo pojutrze”

Dokument powstawał spontanicznie jako czysta rejestracja codzienności zaprzyjaźnionych ze sobą deskorolkarzy, ale efektem jest poruszający zapis procesu ich dorastania. Zack zostaje nieoczekiwanie ojcem, a Keire dostaje pierwszą pracę oraz zmaga się ze śmiercią ojca. Bing prowadzi długie rozmowy z matką, która jako chińska emigrantka po traumatycznym małżeństwie nie może się odnaleźć w amerykańskim społeczeństwie. „Jutro albo pojutrze”, reż. Bing Liu

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Jean-Luc Godard. Imaginacje”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Jean-Luc Godard. Imaginacje”

Uhonorowany Specjalną Złotą Palmą esej 88-letniego reżysera: błyskotliwe, radykalne formalnie, prowokacyjne intelektualnie spojrzenie na filmowe medium. Każdy z rozdziałów (poświęconych m.in. podróżom, wojnom czy prawu) to fragment historii i dopiero gdy zbierzemy je razem, dostrzeżemy pełny obraz. „Jean-Luc Godard. Imaginacje”, reż. Jean-Luc Godard

Reżyser filmu „Maksymiuk. Koncert na dwoje”: jak żyć z geniuszem?

Reżyser filmu „Maksymiuk. Koncert na dwoje”: jak żyć z geniuszem?

– To nie jest film biograficzny. To dokument o dwójce kochających się ludzi, ale także o tym, jak trudno jest żyć na co dzień z genialnym człowiekiem – mówi Tomasz Drozdowicz, reżyser filmu „Maksymiuk. Koncert na dwoje”. W kinach od 12 kwietnia, wkrótce na TVP VOD.

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Schyłek dnia”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Schyłek dnia”

Skonstruowany na podobieństwo tajemniczego labiryntu film prowadzi nas przez Budapeszt u progu XX wieku, wtedy wciąż jedną z najważniejszych metropolii Europy; perłę austro-węgierskiego imperium. Przewodniczką po przekwitającym niepostrzeżenie mieście jest młodziutka Irisz, córka właścicieli sklepu z kapeluszami, którzy przed laty zginęli w pożarze. „Schyłek dnia”, reż. László Nemes

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Powrót”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Powrót”

Dziewiętnastoletnia Urszula wraca do małego rodzinnego miasta po dwóch latach nieobecności. To nie jest łatwy powrót. W bardzo konserwatywnej społeczności nastolatka, która przebywała w niemieckim domu publicznym, mimo iż nie działo się to z jej woli, spotyka się z ostracyzmem. Urszuli wstydzą się nawet najbliżsi. „Powrót”, reż. Magdalena Łazarkiewicz.

Panek o „Wilkołaku”: potworem w Polsce jest historia

Panek o „Wilkołaku”: potworem w Polsce jest historia

Adrian Panek przedstawia w swoim najnowszym obrazie historię, ale w konwencji kina grozy, thrillera. Dlaczego zdecydował się na ten gatunek? – Ciężko jest znaleźć takiego potwora, w którego moglibyśmy uwierzyć. Pomyślałem, że takim potworem w Polsce jest historia, czy nasze doświadczenie rzeczywistości poprzez historię – tłumaczy reżyser filmu „Wilkołak”.

Reżyser „Miłości i Miłosierdzia”: historia zmieniająca życie

Reżyser „Miłości i Miłosierdzia”: historia zmieniająca życie

– Dzienniczek Faustyny szarpnął mną bardzo mocno, tak jak tysiącami ludzi na całym świecie. Skoro już sam dzienniczek zmienia ludziom życie, to myślę, że film też tak będzie działać – powiedział reżyser Michał Kondrat o misji jaka przyświecała mu podczas tworzenia filmu. A jakie cele postawili przed sobą aktorzy wcielający się w historyczne postacie?

Dzieci-aktorzy o „Wilkołaku”: czuliśmy grozę na planie

Dzieci-aktorzy o „Wilkołaku”: czuliśmy grozę na planie

– Dało się odczuć grozę na planie, ponieważ byliśmy otoczeni klimatycznym lasem, w którym, jak jeszcze był puszczany dym, to wyglądało to naprawdę strasznie – mówił podczas premiery „Wilkołaka" Maksymilian Balcerowski, jeden z najmłodszych aktorów w obsadzie filmu.

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Przedszkolanka”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Przedszkolanka”

Lisa ma szczęśliwą rodzinę, pracę, którą lubi i ładny dom na przedmieściach Nowego Jorku, ale tak naprawdę od zawsze chciała być artystką. Kiedy przypadkiem odkrywa geniusz poetycki swojego pięcioletniego ucznia, postanawia zrobić wszystko, aby nie został zmarnowany. Wiara, że chłopiec, w przeciwieństwie do niej, ma szansę zostać wybitnym twórcą, zamienia się w niebezpieczną obsesję. „Przedszkolanka”, reż. Sara Colangelo

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Girl”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Girl”

Zdeterminowana piętnastolatka Lara postanawia zostać profesjonalną tancerką baletową. Mając wsparcie ojca, całkowicie poświęca się tej misji w nowej szkole. Frustracje dorastającej Lary i jej niecierpliwość rosną, gdy zdaje sobie sprawę, iż jej ciało nie wpasowuje się w ścisły rygor baletowy. „Girl”, Lukas Dhont