Filmoteka

American Film Festival: Nicolas Cage z wielką kosą

Hity Sundance – „Bliscy nieznajomi”, „Assassination Nation” i „Reedukacja Cameron Post”, genialny Nicolas Cage w odjechanej „Mandy” oraz historia jednego z najbardziej zuchwałych napadów w historii USA – „Zwierzęta Ameryki” – to kolejne filmy, które znajdą się w programie wrocławskiego American Film Festival.

„Bliscy nieznajomi” Tima Wardle’a zdobył nagrodę Specjalną Jury na festiwalu Sundance. To jeden z tych filmów, który pozostawia wrażenie, że życie pisze najbardziej niewiarygodne scenariusze. Robert, Edward i David to jednojajowe trojaczki, rozdzielone w wieku 6 miesięcy. Ich wspólne spotkanie to jedno z najpiękniejszych, najbardziej poruszających i jednocześnie zaskakujących wydarzeń, jakie kiedykolwiek zarejestrowała kamera. Z kolei powód ich rozstania to mrożąca krew w żyłach tajemnica.

Pokazywany także na Sundance i także oparty na faktach film „Zwierzęta Ameryki” (BAFTA za W cudzej skórze) to wybuchowy koktajl, w skład którego wchodzą najlepsze elementy thrillera, kryminału i opowieści o piekle małomiasteczkowej nudy. Czwórka studentów chce odmienić swoje monotonne życie – w tym celu postanawia zrabować bezcenne dzieło z uniwersyteckiej biblioteki. Ich skok przechodzi do historii jako jeden z najbardziej zuchwałych napadów w historii USA. Konstruując precyzyjny „heist movie” i przeprowadzając wywiady z dziś już starszymi (faktycznymi) „kryminalistami”, Layton opowiada także na wskroś współczesną historię o braku perspektyw i przejmującym uczuciu pustki wśród amerykańskiej młodzieży.

„Reedukacja Cameron Post” w reżyserii Desiree Akhavan to uniwersalna opowieść o opresyjnym społeczeństwie, które próbuje wmówić nam, jak żyć i kogo kochać. W roli tytułowej brawurowa Chloë Grace Moretz („Kick-Ass”, „Sils Maria”) jako nastolatka wysłana na przymusową terapię „leczenia z homoseksualizmu”. W szerszym kontekście to osadzona w latach 90. (choć ośrodki takie działają w kilku stanach do dziś) inteligentna opowieść o potrzebie wolności, tolerancji i poszukiwaniu własnej tożsamości. Akhavan pokazuje możliwie szerokie spektrum ludzkich uczuć emocji i samej miłości – zaznaczając, że zakochujemy się przede wszystkim w człowieku. Film, będący adaptacją popularnej w USA powieści Emily M. Danforth, został wyróżniony Główną Nagrodą Jury na festiwalu Sundance.

„Assassination Nation” Sama Levinsona, prezentowany na Sundance, a także w sekcji Midnight Madness prestiżowego festiwalu w Toronto, to portret amerykańskiego szaleństwa na miarę XXI wieku; hipnotyzująca i przerażająca opowieść o agresji, która przeniosła się z mediów społecznościowych bezpośrednio na ulice. Cztery uczennice szkoły w niewielkim Salem zostają oskarżone o upublicznienie najgłębszych sekretów całej społeczności. Od słów do czynów wiedzie niedługa droga: nienawistne komentarze z Facebooka czy Twittera szybko zamieniają się w naładowane karabiny. Efekt? Obłęd i czarny humor Spring Breakers spotyka koszmary senne Michaela Moora.

Jednym z bezkonkurencyjnych hitów Sundance i Directors’ Fortnight w Cannes był wymykający się kategoryzacji, szalony film w reżyserii Panosa Cosmatosa. „Mandy” przypomina kampową perłę kina klasy B, odnalezioną cudem na kasecie VHS z lat 80., albo dziki, nasycony intensywnymi barwami teledysk zespołu heavy metalowego. Fabułę filmu można scharakteryzować czterema prostymi słowami: Nicolas Cage z wielką kosą. Red Miller (perfekcyjnie ekstatyczny Nicolas Cage) i tytułowa Mandy (znana m.in. z Birdmana Andrea Riseborough) są szczęśliwą parą, wiodącą spokojne życie gdzieś na odludziu. Ich anielską sielankę przerywa atak sadystycznego kultu, na czele którego stoi okrutny Jeremiah Sand (Linus Roache, gwiazda serialu Wikingowie). Mandy zostaje porwana, a Red – nie zastanawiając się długo – przygotowuje arsenał broni i rusza na ratunek.