Filmoteka

wideo

„Informacje kulturalne”: recenzja – „Kraina wielkiego nieba”

„Informacje kulturalne”: recenzja – „Kraina wielkiego nieba”

Jeanette i Jerry są tylko z pozoru szczęśliwym małżeństwem. Właśnie przeprowadzili się do domu na przedmieściach, ale w nowym miejscu czekają na nich stare problemy. Jerry po raz kolejny woli uciec, niż zmierzyć się z trudnościami. Kiedy wyjeżdża na kilka miesięcy gasić niebezpieczne pożary lasów, Jeannette zostaje sama z dorastającym synem. Zagubiona kobieta wdaje się w romans, który jednak tylko na chwilę pozwala jej poczuć się dziewczyną, jaką była kiedyś - szaloną, atrakcyjną i pełną życia. „Kraina wielkiego nieba”, reż. Paul Dano.

„Informacje kulturalne”: recenzja – „Fuga”

„Informacje kulturalne”: recenzja – „Fuga”

Alicja nie pamięta przeszłości, nie wie kim jest. Kiedy po dwóch latach od zniknięcia zostaje odnaleziona przez rodzinę, nie chce wracać do dawnego, zapomnianego życia. Z czasem wracają urywki wspomnień, tworząc niewyraźny i niepokojący obraz tajemnicy – tego co zdarzyło się w przeszłości. Co jest tą tajemnicą? Czy rodzące się uczucia do przed chwilą poznanych męża i syna pozwolą kobiecie zrozumieć przeszłość i zbudować szczęście swoje i rodziny? „Fuga”, reż. Agnieszka Smoczyńska.

„Dranie w kinie”: recenzja – „Robin Hood: Początek”

„Dranie w kinie”: recenzja – „Robin Hood: Początek”

Zaprawiony w bojach podczas wypraw krzyżowych Robin z Loxley powraca w rodzinne strony, gdzie odkrywa, że jego zamek został splądrowany, a ziemie skonfiskowane przez chciwego Szeryfa z Nottingham. Co gorsza, ukochana Robina – piękna Marion, dając wiarę fałszywej wieści o jego śmierci, poślubiła innego mężczyznę. „Robin Hood: Początek”, reż. Otto Bathurst.

„Dranie w kinie”: recenzja – „Fahrenheit 11/9”

„Dranie w kinie”: recenzja – „Fahrenheit 11/9”

W jaki sposób Donald Trump, milioner i jeden z najbardziej wpływowych ludzi w USA, został prezydentem? Jaki wpływ na Amerykę i losy całego świata mają decyzje zapadające w Białym Domu? Najwyższy czas zajrzeć za kulisy władzy mocarstwa numer jeden. Niewybaczalne błędy, które popełnił Barack Obama, nowe pokolenie liderów, które szykuje się do przejęcia władzy w USA i zagrożenia, które czekają zachodnią cywilizację – to tylko wierzchołek góry lodowej tematów poruszonych w najnowszym filmie. „Fahrenheit 11/9”, reż. Michael Moore.

Jak rekonstrukcja daje filmom drugie życie

Jak rekonstrukcja daje filmom drugie życie

Dobiegł końca pierwszy przegląd filmów po rekonstrukcji cyfrowej „Kino OdzySKANe”, zorganizowany przez Telewizję Polską oraz Filmotekę Narodową Instytut Audiowizualny. Był okazją do przypomnienia sobie filmów, które swoje premiery miały kilkanaście lat temu, lecz od niedawna – dzięki rekonstrukcji cyfrowej – zyskały drugie życie.

Smoczyńska o „Fudze”: nasza tożsamość jest płynna

Smoczyńska o „Fudze”: nasza tożsamość jest płynna

– Kiedy tracimy pamięć biograficzną, czyli kiedy zapominamy kim jesteśmy, to też całkowicie zmienia się nasza osobowość i emocjonalność. Okazuje się, że nasza tożsamość jest płynna – mówi Agnieszka Smoczyńska, reżyserka filmu „Fuga”.

Reżyser „Ajki”: dlaczego matka porzuca dziecko?

Reżyser „Ajki”: dlaczego matka porzuca dziecko?

Nagrodzona na Festiwalu w Cannes za najlepszą rolę kobiecą „Ajka” Siergieja Dworcewoja trafia do kin. Kazachski kandydat do Oscara to koprodukcja 5 krajów, w tym także Polski. Na warszawskiej premierze pojawił się sam reżyser oraz odtwórczyni tytułowej roli Samal Jesliamowa.

Reżyserka „Over the Limit”: nie chciałam szokować

Reżyserka „Over the Limit”: nie chciałam szokować

– Zależało mi na tym, żeby świat katorżniczego treningu gimnastyczek artystycznych pokazać najpełniej, ale nie szokować nim. Ale to jest tak opresyjny świat, że wchodząc do niego z kamerą inaczej się nie da – mówi Marta Prus, reżyserka filmu „Over the Limit”.

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Eter”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Eter”

Początek XX wieku, obrzeża Cesarstwa Rosyjskiego. Doktor podaje śmiertelną dawkę eteru młodej kobiecie, którą pragnie uwieść. Ucieka. Znajduje zatrudnienie w austriacko-węgierskiej twierdzy, gdzie kontynuuje swoje eksperymenty z eterem. Ich celem jest uśmierzenie bólu, ale też manipulowanie ludzkim zachowaniem. Cena powodzenia to utrata duszy, ale miłość może wybawić Doktora od wiecznego potępienia. „Eter”, reż. Krzysztof Zanussi.

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Narodziny gwiazdy”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Narodziny gwiazdy”

Piekielnie zdolna, choć niepewna siebie Ally przypadkiem spotyka w barze gwiazdora country. Mimo różnic zakochują się w sobie i postanawiają wyruszyć we wspólną trasę. Dla niej to uczucie stanie się inspiracją do artystycznej pracy, a także katapultą do wielkiej kariery. Dla niego - być może początkiem końca. „Narodziny gwiazdy”, reż. Bradley Cooper.