Filmoteka

wideo

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Kafarnaum”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Kafarnaum”

W zaniedbanej części Bejrutu wraz z rodzicami i kilkorgiem rodzeństwa mieszka 12-letni Zain (Zaina Al Rafeey). Chłopak pracuje fizycznie w sklepie mężczyzny, który planuje poślubić jego młodszą siostrę. Każdego dnia odprowadza smutnym wzrokiem vana wiozącego jego rówieśników do szkoły oraz kłóci się z dorosłymi. Te awantury w końcu znajdą finał na sądowej sali. Zain pozywa rodziców za to, że się urodził. Takich jak on – systemowo zaniedbywanych, pozbawionych dzieciństwa, odciętych od edukacji – jest wielu. „Kafarnaum”, reż. Nadine Labaki

„Córka Trenera Band” promuje film teledyskiem

„Córka Trenera Band” promuje film teledyskiem

Zespół wokalno-taneczny „Córka Trenera Band” w składzie: Jacek Braciak, Karolina Bruchnicka, Agata Buzek oraz Piotr Żurawski debiutuje piosenką „Córka trenera”, która przy okazji promuje film pod tytułem „Córka trenera”!

Dyrektor Berlinale: film Holland to poruszające dzieło

Dyrektor Berlinale: film Holland to poruszające dzieło

– Film Agnieszki Holland „Obywatel Jones” to bardzo dobre, poruszające dzieło o historii, którą znamy. Nie znamy jej jednak w tym sensie, w jaki pokazywana jest na ekranie. Dzięki temu lepiej zrozumiemy źródła wciąż aktualnego konfliktu rosyjsko-ukraińskiego – mówi dyrektor festiwalu w Berlinie Dieter Kosslick.

Colman: to nagroda dla wszystkich aktorek „Faworyty”

Colman: to nagroda dla wszystkich aktorek „Faworyty”

– Dziękuję moim koleżankom, praca z wami to był zaszczyt. Wszystkie trzy jesteśmy takie same i powinniśmy być traktowane jako aktorki pierwszoplanowe. To nagroda dla nas wszystkich – powiedziała Olivia Colman, uhonorowana nagrodą BAFATA za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą w filmie „Faworyta”.

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Faworyta”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Faworyta”

Początek XVIII wieku. Anglia jest w stanie wojny z Francuzami, ale uwagę dworu pochłaniają wyścigi kaczek i pojawienie się na rynku ananasów. Na tronie zasiada schorowana królowa Anna, a krajem zamiast niej rządzi jej bliska przyjaciółka, lady Sarah. Z podziwu godnym oddaniem dogląda ona przy tym rozkapryszonej i porywczej królowej. Na dwór przybywa nowa służąca Abigail, która swym urokiem oczarowuje Sarah. „Faworyta”, reż. Yorgos Lanthimos

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Green Book”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Green Book”

Tony, drobny cwaniaczek z Bronxu, zatrudnia się jako szofer wybitnego, ekstrawaganckiego muzyka Dona Shirleya. Razem wyruszają w wielotygodniowe tournée na południe Stanów Zjednoczonych. Z pozoru różni ich wszystko: od majątku i wykształcenia, przez sposób bycia, po ulubione jedzenie i rozrywki. Z czasem jednak będą mieli okazję przekonać się, że tak naprawdę więcej ich łączy, niż dzieli. Ich wspólna, pełna przygód podróż stanie się początkiem nieprawdopodobnej przyjaźni. „Green Book”, reż. Peter Farrelly

Polskie szanse na festiwalu filmowym w Berlinie

Polskie szanse na festiwalu filmowym w Berlinie

Oczy filmowców całego świata są zwrócone na Berlin. Rozpoczyna się 69. edycja międzynarodowego festiwalu Berlinale. Na czele jury Konkursu Głównego stanęła francuska aktorka Juliette Binoche. Na jakie nagrody mogą liczyć polskie produkcje?

Orły 2019: zagubienie koperty pokazało tajność nominacji

Orły 2019: zagubienie koperty pokazało tajność nominacji

„Kamerdyner”, „Zimna wojna” i „Kler” powalczą o miano filmu roku w tegorocznej, 21. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły. Nominacje zostały podane w środę na konferencji prasowej w Warszawie. Laureatów poznamy 25 marca.

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Ága”

„Tygodnik kulturalny”: recenzja – „Ága”

Nanook i Sedna żyją samotnie w lodowej krainie gdzieś na północy Jakucji – biel tutejszego śniegu wypala oczy, a mróz szczypie w policzki. Polując na renifery, łowiąc ryby i wyprawiając skóry, przeżyli wspólnie wiele lat, które – tak jak surowy klimat – odcisnęły piętno na ich zmęczonych, lecz szlachetnych twarzach. Nad szczęśliwą jesienią życia małżonków unosi się jednak bolesne wspomnienie tytułowej Ági – córki, która przed laty opuściła rodziców. „Ága”, reż. Milko Lazarov

Majewski o „Czarnym mercedesie”: od razu myślałem o filmie

Majewski o „Czarnym mercedesie”: od razu myślałem o filmie

– Taką mam wyobraźnię wyćwiczoną przez tyle lat, że od razu wyobrażałem sobie „Czarnego mercedesa” jako bardziej scenariusz na film niż powieść. Tak to pisałem, żeby łatwiej było przenieść słowa na ekran – mówi reżyser i scenarzysta Janusz Majewski.