Pokazy specjalne 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Pokazy Specjalne tegorocznej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego.

Materiały promocyjne
Materiały promocyjne

„Djam”, reż. Tony Gatlif, Francja, Grecja, Turcja 2017, 97’ Młoda Greczynka Djam jedzie do Stambułu. W mieście spotyka zagubioną Francuzkę, która przyjechała do Stambułu jako wolontariuszka organizacji humanitarnej. I tak ruszają wspólnie ze Stambułu w kierunku Mityleny na greckiej wyspie Lesbos. To będzie podróż przepełniona muzyką, wolnością i nadzieją.

„Zanurzeni” // „Submergence”, reż. Wim Wenders, Stany Zjednoczone, Francja, Hiszpania 2017, 112’ James jest inżynierem, a Danielle badaczką dna oceanu. Spotykają się przypadkowo w hotelu na północnym wybrzeżu Francji, gdzie przygotowują się do niebezpiecznych wypraw. Oparta na powieści byłego korespondenta wojennego J.M. Ledgarda historia miłosna o młodych ludziach, którzy chcą być ze sobą mimo rozdzielających ich oceanów, kontynentów i wojny domowej. W rolach głównych: James McAvoy i Alicia Vikander.

„Zabicie świętego jelenia” // „The Killing of a Sacred Deer” reż. Yorgos Lanthimos, Wielka Brytania, Irlandia 2017, 109’ Steven przyjaźni się z 16-letnim Martinem, który nie ma ojca i którego niejako przyjął pod swoje skrzydła. Pewnego dnia przedstawia go swojej rodzinie. Od tego czasu sprawy przybierają nieoczekiwany, katastrofalny w skutkach obrót. W rolach głównych: Nicole Kidman i Colin Farrell.

„Yves Saint Laurent i jego szkice” // „Les dessins d'Yves Saint Laurent” // „The Drawings of Yves Saint Laurent”, reż. Loïc Prigent, Francja 2017, 61’ Yves Saint Laurent to jeden z najbardziej znanych domów mody na świecie, którego kreacje przez lata kształtowały historię mody. Wszystkie z nich powstały na podstawie szkiców Yves’a Saint Laurenta – jednego z najbardziej utalentowanych ilustratorów mody wszechczasów.

„Nowość” // „Newness” reż. Drake Doremus, Stany Zjednoczone 2017, 116’ Z czasem każdy związek staje się zbyt zwyczajny. Czy dwoje ludzi może utrzymać związek, kiedy wokół jest tyle innych opcji? Millenialsi próbujący odnaleźć się w kulturze rodem z aplikacji randkowych mierzą się ze swoimi fizycznymi i emocjonalnymi granicami. Świetna rola Nicholasa Houlta.

„Spotkanie na szczycie” // „La cordillera” // „The Summit”, reż. Santiago Mitre, Argentyna, Francja, Hiszpania 2017, 114’ W Chile, w otoczeniu pięknych, ośnieżonych Andów odbywa się ważny szczyt prezydentów Ameryki Łacińskiej. Nowy prezydent Argentyny stanie przed nie lada wyzwaniami, które na zawsze mogą zmienić jego polityczną przyszłość. Czy weźmie udział w politycznym buncie przeciwko niekoronowanemu królowi regionu, brazylijskiemu przywódcy?

„Koniec wściekłości” // „Autoreiji Saishusho” // „Outrage Coda”, reż. Takeshi Kitano, Japonia 2017, 100’ Trzeci film z serii „Wściekłość” rozpoczyna się pięć lat po wojnie między klanami jakuza Sanno i Hanabishi. Pokonani żołnierze Sanno zostają wchłonięci przez nową organizację. Klan Hanabishi chce stworzyć jedno, scentralizowane i sprawne przestępcze państwo.

„Nico, 1988”, reż. Susanna Nicchiarelli, Włochy, Belgia 2017, 93’ Nico to wyjątkowej urody niemiecka modelka, aktorka, piosenkarka, muza Andy’ego Warhola, która śpiewała w kultowym zespole Velvet Underground. Manager namawia ją na trasę po Europie. To dla niej ostatnia okazja do rozliczenia się z pogmatwaną przeszłością i szansa na odbudowę relacji z dawno nie widzianym synem. W roli głównej: fenomenalna Trine Dyrholm.

„Stacja przesiadkowa” // „Đảo Của Dân Ngụ Cư”// „The Way Station”, reż. Thi Hong Anh Pham, Wietnam 2017, 93’ Uwagę Phuoc przyciąga piękna córka szefa, Chu, ale swoje względy dziewczyna okazuje też pracującemu w restauracji Mien. W miłosnym trójkącie między Mien a Phuoc pojawia się zazdrość o dziewczynę i dochodzi do przemocy. Historia niełatwej drogi poszukiwania szczęścia i sensu życia na tle wielokulturowego i wieloetnicznego społeczeństwa Wietnamu.

„Nie wracaj z Księżyca” // „Don't Come Back from the Moon”, reż. Bruce Thierry Cheung, Stany Zjednoczone 2017, 82’ W małym miasteczku w południowej Kalifornii żyje wiele kobiet i tylko kilku mężczyzn. Jest wiele teorii na temat ich zniknięć, ale dzieciaki, które wciąż czekają, mówią, że ojcowie wyruszyli na Księżyc. Pewnego dnia spotyka to również 15-letniego Michaela. Z udziałem Jamesa Franco, Rashidy Jones i Henry’ego Hoppera.

„Łagodna” // „Krotkaya” // „Gentle Ceature”, reż. Sergei Loznitsa, Francja, Niemcy, Holandia, Litwa 2017, 143’ Pewnego dnia kobieta dostaje paczkę z napisem „zwrot do nadawcy”. Wysłała ją do przebywającego w odległym więzieniu męża. Zszokowana i zdezorientowana kobieta nie ma innego wyjścia, jak pojechać do więzienia osobiście i sprawdzić co się stało.

„Rodzina na sprzedaż” // „Una especie de familia” // „A Sort of Family”, reż. Diego Lerman, Argentyna, Brazylia, Francja, Polska, Niemcy, Dania 2017,143’ Pewnego dnia Malena dostaje telefon z informacją, która odmienia jej życie: właśnie ma narodzić się dziecko, które chce adoptować. Malena wyrusza z Buenos Aires na argentyńską prowincję, by być obecną przy narodzinach.

„Bandyta, który pachniał whiskey” // „A Viszkis” // „The Whiskey Bandit”, reż.Nimród Antal, Węgry 2017, 129' Ballada o barwnym życiu Węgra, który w wieku niespełna 30 lat stał się bohaterem narodowym. Attila Ambrus imał się różnych zawodów, by wreszcie stać się najbardziej znanym w kraju przestępcą. Kiedy od 1993 roku zaczął napadać na banki, opinia publiczna szybko ochrzciła go mianem „włamywacza dżentelmena”. Najnowszy film reżysera „Kontrolerów” (nagroda publiczności WFF 2004).

„Zorza polarna” // „Aurora Borealis - Északi fény” // „Aurora Borealis”, reż. Márta Mészáros, Węgry 2017, 104’ Kiedy jej mieszkająca na Węgrzech matka niespodziewanie zapada w śpiączkę, Olga wraca do rodzinnego kraju. Znajduje w domu tajemniczą fotografię wykonaną wiele lat temu, która staje się dla niej pretekstem do swoistej podróży w przeszłość...

„Schronienie” // „Mistor” // „Shelter”, reż. Eran Riklis, Izrael, Niemcy, Francja 2017, 93’ Mona, Libanka, ktora zdobywała tajne informacje dla Mossadu, jest teraz poszukiwana. Mossad pomaga jej, dając nową tożsamość i ukrywając w mieszkaniu w Hamburgu. Finansuje też operację plastyczną twarzy. Kobieta opuści mieszkanie, kiedy tylko zagoją się rany. Do tego czasu ochraniać ją będzie Naomi, ambitna agentka wywiadu.

„Morze łez”// „Sea Sorrow”, reż. Vanessa Redgrave, Wielka Brytania 2017, 74’ Widok uchodźców w tonących łodziach i martwego, leżącego na plaży chłopca sprawiły, że blisko 80-letnia aktorka po raz pierwszy stanęła za kamerą. Redgrave zaczyna od czasów po II wojnie światowej, kiedy przyjęto Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Niezwykle osobisty dokument o globalnym kryzysie związanym z uchodźcami.

„Najdalej” // „The Farthest”, reż. Emer Reynolds, Irlandia 2017, 121’ Jesienią 1977 roku NASA wystrzeliła w kosmos bliźniacze sondy Voyager. Do dziś są one w kosmosie, już poza układem słonecznym. Dokument przypomina o tym jednym z największych projektów w historii ludzkości.

„Przyciąganie” // „Prityazhenie” // „Attraction” , reż. Fedor Bondarchuk, Rosja 2017, 132’ Z ostatniej chwili… właśnie pojawiła się informacja, że niezidentyfikowany obiekt latający, który został zestrzelony nad Moskwą, jest prawdopodobnie pochodzenia pozaziemskiego. Oszałamiające efekty specjalne, duża dawka humoru, trzymająca w napięciu akcja i losy Ziemi w rękach nastolatki Julii, córki pułkownika dowodzącego obroną. Efekty wizualne zrealizowane przez Platige Image.

„Winnie”, reż. Pascale Lamche, Francja, Holandia, Republika Południowej Afryki 2017, 98’ Winnie Mandela jest jedną z najbardziej intrygujących i jednocześnie kontrowersyjnych, potężnych kobiet polityków we współczesnym świecie. Kiedy jej mąż, Nelson Mandela, został skazany, sama zaczęła działać przeciwko apartheidowi w sposób nie uznający kompromisów. Podczas gdy Nelson został zapamiętany jako bohater, postać Winnie w mediach na całym świecie jest demonizowana.

„Miasto duchów” // „City of Ghosts”, reż. Matthew Heineman, Stany Zjednoczone 2017, 90’ Kiedy w 2014 roku Państwo Islamskie zaanektowało syryjskie miasto Ar-Rakka jako swoją stolicę, anonimowi Syryjczycy postanowili walczyć z terrorystami przy pomocy kamer i telefonów. Z narażeniem życia dokumentują zbrodnicze działania terrorystów. Wierzą, że prawda pokazywana światu jest najskuteczniejszą bronią.

„Nikt nie patrzy” // „Nadie nos mira” // „Nobody’s Watching”, reż. Julia Solomonoff, Argentyna, Kolumbia, Brazylia, Stany Zjednoczone 2017, 102’ Nico, argentyński aktor, postanawia wyjechać do Nowego Jorku i zacząć karierę na własnych warunkach. Na miejscu okazuje się jednak, że nie wygląda do końca jak Latynos, a jego akcent taki właśnie jest. Żeby się utrzymać, musi stać za barem albo opiekować się dziećmi…

„Darling”, reż. Brigitte Stærmose, Dania, Szwecja 2017, 103’ Darling jest najbardziej znaną na świecie duńską baleriną i zatańczy tytułową rolę w klasycznym przedstawieniu „Giselle”, do którego jej mąż Frans robi choreografię. Podczas jednej z prób Darling doznaje kontuzji. Jednak kobieta się nie poddaje i zostaje trenerką Polly, młodej baleriny, która ma ją zastąpić.

„Kierunki” // „Posoki” // „Directions”, reż. Stefan Komandarev, Bułgaria, Niemcy, Macedonia 2017, 103’ Współczesna Bułgaria wygląda optymistycznie, głównie dlatego, że wszyscy realiści i pesymiści wyjechali. Przejeżdżamy ulicami Sofii i przyglądamy się jej oczami kierowców taksówek i ich klientów. Poznajemy ich historie, które wydarzyły się w ciągu 24 godzin.

„Isabelle i mężczyźni” // „Un beau solei interieur” // „Let the Sunshine In”, reż. Claire Denis, Francja 2017, 94’ Isabelle mieszka w Paryżu. Jest rozwiedzioną, samotną matką, która chce odszukać miłość – jedyną, prawdziwą i do końca życia – chociaż chyba już przestała w nią wierzyć. Spotyka na swej drodze nowego mężczyznę, przy którym przeżywa skrajne emocje: od radości i nadziei, po zagubienie i smutek. W roli głównej Juliette Binoche.

„Oko na Juliet” // „Eye on Juliet”, reż. Kim Nguyen, Kanada 2017, 96’ Love story widziana oczami drona-pająka, przemierzającego pustynię Bliskiego Wschodu. Gordon pracuje w firmie ochraniającej biegnący przez pustynię rurociąg. Pewnego dnia dron-pająk spotyka dziewczynę i Gordon nawiązuje z nią kontakt.

„Zachodni brzeg Jordanu” // „A l'ouest du Jourdain” // „West of the Jordan River”, reż. Amos Gitai, Francja, Izrael 2017, 84’ W 1982 roku Amos Gitai nakręcił kontrowersyjny dokument „Field Diary”, będący kroniką negocjacji pomiędzy Palestyńczykami a Izraelczykami. Dziś powraca na okupowane od 50 lat terytoria, by opisać wysiłek zwykłych obywateli, próbujących poradzić sobie z konsekwencjami konfliktu.

„Demony w raju” // „Demons in Paradise”, reż. Jude Ratnam, Francja 2017, 94’ Sri Lanka 1983 rok, Jude Ratnam ma pięć lat i Czerwonym Pociągiem ucieka przed masakrą mniejszości Tamilów, do której podżegał popierający syngaleską większość rząd. Dziś Jude jest filmowcem i jedzie tym samym pociągiem z południa na północ kraju. Po drodze napotyka ślady trwającej 26 lat wojny domowej.